ورزشهای آب درمانی برای زانو می‌تواند به بهبود مشکلات زانو کمک کند.

ورزش های آب درمانی برای زانو

آب درمانی چگونه به بهبود مشکلات زانو کمک می کند؟

ورزش های آب درمانی برای زانو می‌تواند به بهبود مشکلات زانو کمک کند. آب درمانی، روش تمرینی نرم و مؤثر است که با کاهش فشار بر زانوها، تسکین درد و التهاب، افزایش محدودیت حرکتی و تقویت عضلات به بهبود وضعیت زانوها کمک می‌کند. اگر از مشکلات زانو رنج می‌برید، آب درمانی ممکن است یک راهی کارآمد برای شما باشد.

در موارد بسیاری، زانو درد، گرفتگی و دردهای عضلانی و کاهش حرکتی از عمده مشکلاتی هستند که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آیا شما نیز از این مشکلات رنج می‌برید و به دنبال راهی برای بهبود وضعیت و درد زانوهای خود هستید؟ آب درمانی دقیقا همان راه موثر ، مطمئن و طبیعی میباشد که می‌تواند برای تسکین درد، کاهش درد و گرفتکی های عضلانی، و بهبود حالت عمومی زانوها باشد.

آب درمانی یک روش با سابقه و تمرینی متمرکز بر استفاده از خواص آب برای تسکین درد و بهبود موثر وضعیت عضلات و مفاصل بدن است. آب درمانی مجموعه ای از تمریناتی خاص هستند که در محیط آبی انجام میشوند و به واسطه تراکم کمتر آب نسبت به هوا، فشارهای عضلانی کاهش می‌یابند و حرکت بدن را آسان‌تر می‌کند.
این نوع از تکنیک های تمرینی مناسب افرادی است که به دنبال راهی آسان و بدون فشار برای تمرین دادن و بهبود وضعیت زانوها هستند.

بیشتر بخوانید: تردمیل آبی چیست؟

چرا تمرینات و ورزش های آب درمانی برای زانو و برای مفاصل مفید هستند؟

آب درمانی برای زانو به تدریج میتواند به بهبود عملکرد زانوها و مفاصل کمک کرده و در عین حال از فشارهای اضافی و آسیب های جدید بر آنها جلوگیری می‌کند.
در این قسمت به شما میگوییم که چرا ورزش های آب درمانی مفید بوده و کمک موثر و مثبتی به رهایی از درد و تنش های زانو به شما میکند:

  • کاهش و درد و التهاب : یکی از مزایای بزرگ آب درمانی برای زانو این است که آب گرم به کمک موثری به تسکین درد و التهاب‌های موجود در ناحیه مفصلی زانوهامی‌کند. به دلیل حالت شبیه به بی وزنی که در محیط آبی وجود دارد و باتوجه به اینکه آب گرم باعث میشود فشار خیلی کمتری به عضلات وارد شود، تمرینات و تکنیک های آب درمانی برای زانو میتوانند شما را از دردها وفشارهای این ناحیه رهایی دهند.
  • سخت شدن حرکت در آب: تمرینات در آب به شما این امکان را می‌دهند که به آرامی و بدون فشار زیاد حرکات زانوها را انجام دهید. این نوع از سختی ومحدودیت حرکتی در آب به درمان و رهایی ار درد زانوها و مفاصل کمک می‌کند.
  • افزایش تعامل بدن با محیط آبی: تمرینات آبی به شما این امکان را می‌دهند که در محیط آبی تعامل بیشتر و کنترل بیشتری بر روی بدن خود داشته باشید. این موضوع به تدریج باعث افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد بهتر مفاصل میشود.
  • عدم فشاری زیاد بر روی عضلات و مفاصل: تمرینات آبی بدون فشار زیاد بر روی مفاصل انجام می‌شوند. این به افرادی که مشکلات مفاصل و زانو دارند این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه فشار اضافی به مفاصل وارد شود، تمرینات خود را انجام دهند.

توجه داشته باشید که حتما قبل از انجام این تمرینات آب درمانی برای زانو و مفاصل، با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی یک جلسه مشاوره داشته باشید.

تمرینات آبی را با دقت و تمرکز انجام دهید و از انجام تمریناتی که به مفاصل و زانوها افت فشاری اضافه می‌کنند، خودداری کنید

بیشتر بخوانید: ماساژ ریلکسی چیست؟

درد زانو ناشی از آسیب‌های ورزشی: اگر شما ورزشکار هستید و از آسیب‌های ورزشی ناشی از فعالیت‌های ورزشی خود رنج می‌برید، آب درمانی می‌تواند به شما کمک کند.

آب درمانی برای چه نوع زانو دردهایی به کار برده می‌شود؟

  • درد زانو ناشی از آسیب‌های ورزشی: اگر شما ورزشکار هستید و از آسیب‌های ورزشی ناشی از فعالیت‌های ورزشی خود رنج می‌برید، آب درمانی می‌تواند به شما کمک کند. این نوع دردها ممکن است به علت فشار زیاد یا حرکات نادرست در ورزش‌ها ایجاد شود. تمرینات آبی با کمترین فشار بر روی زانوها به کاهش درد کمک می‌کنند
  • درد زانو ناشی از التهابات مفصلی: آب درمانی به تسکین درد و بهبود وضعیت زانو در افرادی که به التهابات مفصلی مبتلا هستند کمک می‌کند. آب گرم به عضلات کمک می‌کند فشار کمتر را تحمل کنند و به تسکین درد مفصلی کمک می‌کند.
  • درد زانو ناشی از فشار زیاد: اغلب افراد به علت شغل سنگین یا فعالیت‌های روزمره‌شان با فشار زیاد بر روی زانوها مواجه هستند. تمرینات آبی با کاهش فشار بر زانوها به افراد کمک می‌کنند تا دردهای این ناحیه را کمتر احساس کنند و بهبود وضعیت زانوها را تجربه کنند.
  • درد زانو ناشی از کمبود انعطاف‌پذیری: کمبود انعطاف‌پذیری در عضلات و بافت‌های اطراف زانو می‌تواند به درد زانو منجر شود. آب درمانی با افزایش انعطاف‌پذیری و کشش به عضلات کمک می‌کند تا انعطلاف پذیری بیشتری به دست بیاورند.
  • درد زانو به علت فعالیت کم بدنی: فعالیت کم جسمی و عدم وجود تحرک به میزان کافی ممکن می‌توانند به ضعف و تحلیل عضلات زانو منجر شوند. آب درمانی می‌تواند به تقویت عضلات و افزایش فعالیت جسمی و حرکتی بدن کمک کند.
  • درد زانو ناشی از فشار زیاد: برخی از افراد به علت اعمال فشار زیاد در گذشته بر روی زانوها از درد زانو رنج می‌برند. آب درمانی با کاهش فشار و تخلیه فشارهای اضافی بر روی زانو، به تسکین این دردها کمک می‌کند.
  • درد زانو ناشی از کمبود حمایت عضلانی: عضلات قوی در مجاور زانوها کمک به تحمل فشار و وزن بدن می‌کنند. کمبود یا کاهش قدرت حمایت عضلانت می‌تواند فشار متسقیم برای مفصل زانو را بیشتر کند که همین امر به درد زانو منجر شود. آب درمانی با تمرینات تقویتی به تقویت عضلات مربوط به مفصل زانو کمک موثری می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور یک مربی خصوصی خوب انتخاب کنم؟

زانو دردها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و به دلیل عوامل مختلفی مانند آسیب‌های ورزشی، التهابات مفصلی، تمرینات نادرست یا بیماری‌های مفصلی ایجاد شوند.

تمرینات ورزشی در آب برای کاهش درد زانو

زانو دردها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و به دلیل عوامل مختلفی مانند آسیب‌های ورزشی، التهابات مفصلی، تمرینات نادرست یا بیماری‌های مفصلی ایجاد شوند.

در این قسمت از مقاله شما را با چند نمونه از تمریناتی که میتوانید در آب درمانی برای بهبود دردهای زانو استفاده کنید آشنا میکنیم:

انجام شنای آرام در آب

وارد آب بشوید و تا عمقی که میتوانید پیش بروید و سپس شروع به حرکت آرام دست و ها و پاها به صورت متناوب کنید و سعی کنید کمترین فشار را به زانوی خود بیاورید.
این تمرین تا 10 تا 15 دقیقه انجام دهید.

شروع به دویدن در آب کنید

در آب شروع به دویدن کنید، به این صورت که بدن خود را رو به جلو قرار دهید و زانو ها را خم کرده و به سمت بالا بیاورید تا فشار کمتری را متحمل شوند. دست ها را نیز مانند دویدن بر روی زمین در کنار پهلو جلو و عقب ببرید تا تعادل شما در آب حفظ شود.

این تمرین را به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

حرکات کششی در آب انجام دهید

در عمقی که سطح آب تا شانه های شما باشد پیش بروید. به آرامی پا از زانو خم کرده و کمک دستتان به سمت شکم بکشید و چند ثانیه نگه دارید تا کشش را در عضلات حس کنید.

این حرکت را برای هردو پا انجام داده و هر بار 10 تا 15 ثانیه در 10 تکرار انجام دهید.

اسکات زدن در آب

در عمقی که آب بالاتر از سر شانه هایتان باشد بایستید.پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، سپس زانو ها را خم کرده و تا حالت 90 درجه ادامه دهید که شانه هایتان به آب برسد و مجدد بلند شوید.

این حرکت را در 3 ست 15 تایی تکرار کنید.

انجام حرکت لانچ در آب

در عمقی از آب که تا کمرتان باشد بایستید، سپس پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و بدون اینکه زانوی شما از انگشت های پایتان جلو بزند به سمت جلو گام بردارید و بعد از یک مکث کوتاه به عقب برگردید.

پا دوچرخه تک پا

در لبه استخر یا محیط آب درمانی قرار بگیرید. با دستانتان لبه استخر را به و به اندازه دستتان از لبه فاصله بگیرید.

سپس یک پار ا از زانو خم کرده به بالا بیاورید و حالت دوچرخه زدن بالا و پایین کنید.

این حرکت را برای هردو پا در 3 تکرار 20تایی انجام دهید.